Vertrek Middelburgse stadskraan voor opknapbeurt

De stadskraan van Middelburg in de takels, 11.15 uurDe oude stadskraan aan de haven van Middelburg wordt opgeknapt. De in 1862 opgeleverde kraan werd vanmorgen van zijn plaatst aan de Rotterdamsekaai getild en op een dieplader gezet. In de komende maanden wordt dit industrieel erfgoed volledig gereviseerd. De stadskraan is een Rijksmonument en één van de twee bewaard gebleven smeedijzeren havenkranen van dit type in Nederland.

Tussen tien en elf uur werd de 9500 kilo zware stadskraan uit de fundatie getild, waarna voor het eerst in 147 jaar de – thans geheel verroeste – onderzijde zichtbaar werd. Daarna kwam tussen elf en twaalf uur de lastigste klus: het zoeken naar het zwaartepunt van de kraan om deze in voorover gekantelde toestand zo veilig mogelijk op de speciaal geprepareerde dieplader te leggen. Nadat alles was vastgezet kon het transport om 12.30 uur via de Beatrixbrug vertrekken.

De stadskraan wordt gereviseerd door Las- en Constructiebedrijf J. van Belzen BV in Vlissingen, nadat het object eerst is gestraald bij Kabecon in Middelburg. Het hijswerk gebeurde door een mobiele kraan van Melis uit Gapinge.

De stadskraan werd in 1861 gemaakt door ijzergieterij ‘De Prins van Oranje’ van de Weduwe A. Sterkman & Zn in Den Haag en in 1862 in gebruik gesteld. De fundatie met de taats (as) en draaimechanisme van de kraan is nu in zeer slechte staat. De natuurstenen bedekking rondom de fundatie is verzakt en op enkele plaatsen gebroken. De gietijzeren bordessen zijn op verschillende plaatsen gescheurd. De Gemeente Middelburg trekt 85.000 euro uit voor de restauratie.

Update, 27 januari 2010
Op 27 januari 2010 werd de stadskraan weer teruggeplaatst, zie het bericht Stadskraan Middelburg teruggeplaatst.

Fotoreportage
Het optakelen en vertrek van de kraan tussen 10.00 en 12.30 uur:

Vertrek stadskraan Middelburg voor opknapbeurt
1.

Vertrek stadskraan Middelburg voor opknapbeurt
2.

Vertrek stadskraan Middelburg voor opknapbeurt
3.

Vertrek stadskraan Middelburg voor opknapbeurt
4.

Vertrek stadskraan Middelburg voor opknapbeurt
5.

Vertrek stadskraan Middelburg voor opknapbeurt
6.

Vertrek stadskraan Middelburg voor opknapbeurt
7.

Vertrek stadskraan Middelburg voor opknapbeurt
8.

Vertrek stadskraan Middelburg voor opknapbeurt
9.

Bronnen:

  • Bericht “Restauratie loskraan Rotterdamsekaai” op de gemeentepagina’s in De Faam van 25 november 2009 (PDF, pagina 2) en 2 december 2009 (PDF, pagina 2) of zoals overgenomen door Zeeuwseregio.nl
  • Bericht “IJzeren havenkraan na 147 jaar van zijn voetstuk” in de editie Walcheren van de PZC van 28 november 2009
  • P.W. Sijnke, ‘De stadskranen van Middelburg’, in: Zeeuws Tijdschrift 32 (1982) 92-94
  • C. Sanderse, ‘Hijsen in Middelburg, een verhaal over oude stadskranen’, in: Walacria. Een kroniek van Walcheren 7 (Middelburg 1995) 104-130, i.h.b. 124-128
  • A.F. Franken, Walcheren in het spoor van bedrijf en techniek. Vier routes langs objecten die herinneren aan de ontwikkeling van verkeer, handel en nijverheid (Middelburg 1988) 14
  • A.F. Franken, ‘Havenkraan’, in: Op stoom! Industrieel erfgoed in Zeeland (1850-1970). Cultuurhistorische Reeks Provincie Zeeland 13 (Middelburg 2004) 50
  • G. van Hooff, ‘De ijzergieterij en machinefabriek ‘De Prins van Oranje’ te ’s-Gravenhage. Leverancier van bouwkundig gietwerk en (stoom)bemalingsinstallaties in Nederland in de tweede helft van de 19e eeuw’, in: Industriële archeologie 35 (1990) 50-57
  • Website Las- en Constructiebedrijf J. van Belzen BV

Reacties zijn gesloten.